مرحوم مسیح الله جمالی در کتاب «تاریخ شهرضا» مینویسد: تاریخ گواهی میدهد مردم علیه بنیامیه و در داخل کشور وسیع ایران آن روز که ۳ میلیون کیلومتر مربع وسعت داشته مخالفتهای خود را بههر عنوان دنبال میکردند نظیر ساختن مساجد و تکایا و وقف املاک مزروعی، باغات، کاروانسراها، مغازهها، بازارها، سقاخانهها، آسیاب و آب قنوات. در وقفنامهها همه آنها آمده که در فلان مدت روضهخوانی برای اباعبدالله الحسین (ع) انجام شود. در تمام این وقفنامهها مسأله روضهخوانی مطرح است. از تکایای معروف قدیمی شهر، تکیه اقدمیه (مدرسه اقدمیه) است که در قدیم بنا و به «تکیه باقی» مشهور بوده. این تکیه از تکایای بسیار قدیمی است. تکیه قدیمی دیگر شهرضا تکیه دوالیهاست که در شرق شهرضا واقع شده و همچنان در آن روضهخوانی میشود. تکیه قدیمی دیگر تکیه سنگتراشهاست که در بازار قرار دارد و در آن روضهخوانی برگزار میشود.
تکیه دیگر تکیه سنگزن است که در خیابان حکیم فرزانه واقع شده و در ایام محرم و صفر در آن روضهخوانی میشود. از دیگر مکانهای روضهخوانی شهرضا تکیه محله آقاست که این محل به اضافه تعدادی از آبهای صحرای فضلآباد و املاک آن که در خیابان، ولی عصر غربی قرار دارد. در تکیه محله آقا در طول سال روضهخوانی برپاست. فرمانده سپاه شاه عباس صفوی (امیر حمزه) این املاک را برای عزاداری سیدالشهدا (ع) وقف کرده. خانه ناجی و گلزاری از دیگر منازل روضهخوانی است که در بازار بزرگ این شهرستان قرار دارد و دسته سینهزن از منزل آقا محمدحسین قدسی حرکت میکنند. بیش از ۴۰۰سال است که در این منزل روضهخوانی میشود.
تکیه منبرسنگی در خیابان شهید بهشتی قرار دارد و حدود ۴۰۰سال است در این مکان روضهخوانی میشود. در منزل حاج سیدمهدی گلزاری واقع در خیابان شهید بهشتی هم بیش از ۱۳۰سال است که روضهخوانی انجام میشود. منزل حاج عبدالرسول ناجی واقع در کوچه فقیه نیز بیش از ۱۰۰ سال است که روضهخوانی میشود.
منازل میرزا محمدعلی شاهی، چاووشی، مرحوم حاججواد گلابی، حاجعبدالعلی گلابی، حاجخلیل حداد و شریفی در میدان طالقانی، مدرسه علمیه (تکیه اولیا) از دیگر مکانهایی است که در آنها روضهخوانی میشود. سابقه روضهخوانی در منزل مرحوم سیدمصطفی فاطمی در کوچه شرکت برق نیز به ۴۰۰سال پیش میرسد. در منزل حاج سیفالله جاوری نیز روضهخوانی انجام میشود.
واکنش هیأتها به حضور رهبر انقلاب در حسینیه امام خمینی (ره)
حجتالاسلام علیرضا پناهیان نسبت به حضور رهبر انقلاب در مراسم عزاداری شب عاشورای حسینیه امام خمینی (ره) واکنش نشان داد و در فضای مجازی نوشت: وقتی طلوع چهره نورانی رهبر در مجلس سیدالشهدا (ع) موجب آرامش دلهای یک ملت میشود و از پیوند عمیق امت و امام پرده برمیدارد و در شب عاشورا حماسه وفاداری میسازد، این خود علامت نصرت قطعی خدا در نبردی است که شاید طلیعه ظهور باشد.
عزاداران هیأت فدائیان حسین اصفهان به حضور رهبر انقلاب در حسینیه امام خمینی حین عزاداری خود واکنش نشان دادند. سیدرضا نریمانی مداح این هیأت در حین عزاداری اعلام کرد: رهبر انقلاب در مراسم عزاداری حسینیه خود شرکت کردند. آنهایی ببینند که میگفتند ایشان میترسند. هیأتیها «لبیک یاحسین» سر دادند.
عزاداران هیأت عبدالله بن الحسن (ع) هم حین عزاداری خود به این حضور واکنش نشان دادند. حنیف طاهری در این خصوص گفت: امشب رهبر انقلاب در روضه شرکت کردهاند. جان من به فدای ایشان. آنها سگ کی باشند که ایشان را تهدید کنند. ایشان دلباخته امام حسین و صاحبالزمان هستند.
حسین طاهری مداح سرشناس کشورمان درخصوص حضور رهبر انقلاب در حسینیه امام خمینی (ره) اظهار داشت: آقای ما نایب صاحبالزمان است. من اگر بتوانم فدای یک تار مو ایشان شوم کافی است.
یزدیها در دفاع از ولایت، کفنپوش به روضه آمدند
عزاداران حسینی در هیأت انصار ولایت دارالعباده همزمان با آیین مذهبی_عقیدتی کفنپوشان به روضه آمدند و به یاد قیام و ایثار امام حسین (ع) در قرارگاه جهاد تبیین و میدان مبارزه تا پای جان در برابر دشمن و دفاع از ولایت و رهبری اعلام آمادگی کردند. حجتالاسلام والمسلمین مهدی مهدوینژاد در این مراسم بیان کرد: اگر امشب کفن پوشیدهایم به این معناست که ما تا پای جان ایستادهایم و جانمان را میدهیم، اما حتی یک کلمه توهین به نایب امام زمان (عج) را تحمل نمیکنیم.
این آیین حماسی با شعارهای مرگ بر اسرائیل و مرگ بر آمریکا همراه بود و عزاداران حسینی و اقشار مختلف مردم در دارالعباده ایران با اعلام محکومیت توهین به مرجعیت و رهبری، انزجار خود از استکبار جهانی و آمادگی برای مبارزه با رژیم کودککش صهیونیستی و آمریکای جنایتکار را اعلام کردند.
۴ هزار سال نبرد رسانهای با کمک تعزیه
یکی از مهمترین ابزارهای رسانه دیداری در ایران، تعزیه و شبیهخوانی است که سابقهای ۴ هزار ساله دارد. مراسم «سوگ سیاوش» نمونهای از این آیینهاست که بهویژه در بخارا رواج داشته و پیامهای فرهنگی، اخلاقی و اجتماعی را به جامعه منتقل میکرد. پس از اسلام (در دوره دیلمیان) این مراسم با الگوبرداری از سوگ سیاوش به اجرای تعزیه امام حسین (ع) تبدیل شد. هرچند در برخی مقاطع تاریخی با مخالفتهایی روبهرو شد، اما در دوران صفوی و با رسمی شدن تشیع، این هنر بار دیگر احیا و به ابزاری قدرتمند برای انتقال پیام عاشورا و مقابله با تحریف روایتها تبدیل شد. تعزیه نهتنها یک هنر آیینی بلکه یک رسانه تأثیرگذار است که میتواند جوهره اندیشه و عواطف انسانی را منتقل کند. اجرای موفق تعزیه، چنان تأثیری بر مخاطب میگذارد که او را به صحنه میکشاند و موجب میشود با پیام عاشورا همراه شود. این ظرفیت بالا در انتقال پیام موجب شده بود مخالفتهایی با تعزیه شکل گیرد.
کاروان خودرویی تا مزار شهید حاجی زاده
هیأت دانشجویی انصار القائم (عج) که چند سالی است در دهه اول محرم در محل لانه جاسوسی سابق آمریکا خیمه عزای سیدالشهدا (ع) را بلند کرده و با حضور جمع کثیری از دانشجوان و اساتید دانشگاه به عزاداری میپردازند، صبح عاشورا در اقدامی هماهنگ کاروان خودرویی خود را از لانه جاسوسی تا قطعه ۵۰ بهشت زهرا (س) و مزار شهیدان مدافع حرم و شهید بزرگوار سردار سرلشکر امیرعلی حاجیزاده به حرکت درآورد. در این حرکت حماسی، قریب به ۱۰۰ خودرو در حالی که حامل پرچمهای سیاه (به نشانه عزا) و سرخ (به نشانه خونخواهی شهدای کربلا) بودند، خیابانهای مرکزی تهران را بهسمت بهشت زهرا (س) پشت سر گذاشتند و در آن به اقامه عزا پرداختند.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
طالقانی معتقد است سینمای ملی داشتن به هر قیمتی افتخار محسوب نمیشود، چون این مقوله تبدیل به یک ابژه شده و طرف غربی هر قدر خودمان را تحقیر کنیم، بیشتر به ما امتیاز میدهد
رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور در گفتوگو با «جامجم» مطرح کرد
دکتر محمد اسحاقی، استاد دانشگاه تهران: